• VRT onder sloef van rechts-liberale partijen ?

    100_1785

    nieuw item : quizen met filosofisch verzet

    foto-quiz-vraag : Filosofisch Verzet gaat de commerciële toer op met een heuse internetquiz...Wie is de man op deze foto ? U kan de mailknop gebruiken om te antwoorden. Nee het is niet iemand van die groep die een nvaBourgeois niet Vlaams genoeg vindt klinken. U kan formidabele prijzen winnen : - een kanorondvaart/-uren leesplezier/-een boswandeling /een socialer treintariefticket enzo verder.

    vrt onder sloef van rechts-liberale partijen ?

    Dagen op voorhand wordt er gemeld dat er in Duitsland verkiezingen zijn die voor een grote verschuiving gaan zorgen, met Merkel als gedoodverfde winnaar. Ochtendjournaal op de radio. Nergens wordt vermeld dat de groenen en Die Linke in Duitsland meer dan een kwart van de stemmen binnenhaalden. Ook 's avonds op het TV nieuws kwamen alleen de CDU en de Liberalen en het verlies van de SP aan bod.

    In veel andere landen denk je dan dat er een staatsgreep heeft plaatsgevonden, zo niet in het Vlaanderen met zijn overdosis aan liberale en nationalistische partijen. Dat de media de vedetten en de thema's bepaalt, wisten we al langer. Partijen die in hun programma ietwat ingaan tegen de winsthonger van multinationals worden steevast 'extrreem-links' genoemd en komen niet of zeer weinig aan bod. Gaat men als groen binnenkort in eigen land 13% van de stemmen haalt ook bewust zwijgen indien ze de fortuinen der beurstenoren ernstiger taxeren gaat ? Is het voor de 'Bourgeois' onder de politiekers onvlaams van het grootpatronaat te bekritiseren ? De Vlaamse boeren zijn er in elk geval rijp voor,want ze weten ondertussen wel wie de melkprijs bepaalt. Dit voorval van het verzwijgen van belangrijke electorale verschuivingen, is tekend, niet alleen voor Italië waar Berlusconi bepaalt wat journalisten zeggen en schrijven of ze gaan de laan uit.

    De tegenstanders van Big Brother in dit land,zijn benieuwd of we na de Franse verkiezingen mogen weten hoeveel  % de Ecolo's, en de ééngemaakte partij links van de PS in Frankrijk (Parti anti-capitaliste) gaan scoren. Hun laatste score van beiden rond de 10%, vond ik ook op het internet en in sommige kranten. We weigeren te geloven dat we een land van zeurende, rechtse nationalistische laarzen likkende, kritiekloze bangerikken zijn. Men weze gewaarschuwd. De partijen die dank zij Terzake en De slimste mens dik uit de verf kwamen zijn tevreden dat men de middelen voor de Belbus eventueel zou terugschroeven(LDD en dat van in de oppositie) en van die afrit Vlaanderen om Opel te redden, horen we ook niet veel meer.

    Decennia lang hebben we tot vervelens toe gehoord dat de BRT, de BRTN...een 'rood' bastion zou zijn...meestall worden zijn ex-bazen keiharde managers in de privé achteraf. Wat zou dat worden met VBlok controleurs met vetorecht op de journalistieke berichtgeving ? In Italië is men eigenlijk al zo ver en scheppen de miljardairs alle dagen dik hun soep uit. Frère Jacques, frère Jaak, slaapt gij nog...?  J'accuse le VRT de manipulation des espérits.

    octo 30/09/09

  • Onhoudbare toestanden en mediastilte.

    100_1763

    Meer en meer bekruipt ons een gevoel als of we met zijn allen voor het lapje gehouden worden. De crisis zou voorbij zijn. Men zou eens een cartoon moeten maken uit drie delen : een Wallstreet- econoom met zijn butler-politieker die met dikke fardes onderaan een besneeuwde berg staan en luid 'de crisis  is over' roepen. De volgende tekening zou dan die van een lawine kunnen zijn en de derde tekening een reusachtige lawine met allemaal verongelukte werklozen, boeren...en bovenaan op de top, de zich immer reddende elites, weliswaar met hun voorspellingen en wetteksten die hen om de oren vliegen.

    In heel de wereld zijn er grote stakingsbewegingen geweest in tal van landen, waar nauwelijks over bericht werd. Te arme landen, te ver van ons bed, de G20 -top van de rijkste landen die de wereld wel zal leiden ? Alles wat de goed-nieuws-show in de weg kan staan, wordt in de mate van het mogelijke verdoezeld. De meeste politici weten ook goed dat de meerderheid van hun kiezers niet weten hoe de melkprijs tot stand komt en dat er velen onder hen happig geïnteresseerd zijn in de familie Paff of de miljardair Albert Frère die een deeltje van zijn dure wijnflessen (een deeltje van miljoenenwaarde) wegschenkt voor een goed doel.

    Meer en meer mensen die in de problemen komen met leningen waar de banken enorm veel te veel op verdienen ? Geen probleem, nog niet. Een nieuwe lawine faillisementen zoals vóór de bankencrisis in de US...bij ons niet mogelijk ? Vraag dat maar ondermeer aan de kleine boeren die ieder jaar met drie procent minder zijn.

    Sluitingen van autofabrieken, geen probleem...je wacht met de afdankingsbrieven tot na de verkiezingen die je hopelijk morgen niet wint,oh als redder des vaderlands opgevoerde Angela...of het zou weer zo moeten zijn dat een deel van de massa het geheel weer niet ziet. Verblind als men kan zijn door het boeiende nieuws over een schilderij van miljoenen dat gestolen is en waarmee je vier huizen kan kopen...bij sommigen hangt dat gewoon aan de muur, terwijl anderen sukkelen met afbetalingen.

    Ach die media, ze cultiveren mensen met rijkdom en hun gaan en staan wordt als model voor ons allen verkocht. Zelfs al staan de kranten de laatste maanden vol van een deel van hen die gesjoemeld hebben tegen de sterren op. Rechters omgekocht. Noem maar op. 400miljoen aan belasting ontdoken en een proces dat na 19 jaar nog niet afgerond is...straffer één van de beklaagden werd tot rechter benoemd ! Is dit een doodbraaf volk dat in vergelijking met het buitenland bijna nooit electoraal in opstand komt, of op de verkeerde manier...of zijn we voor een stuk zo dom van de editorialisten van onze kranten te volgen wanneer ze bijvoorbeeld de internationale Opelbetogers prijzen om hun 'realiteitszin'...en daarmee eigenlijk de vakbondsleidingen bedoelen.  De gewone kettingwerkers die daar in de week stonden zullen zich ook al wel afgevraagd hebben waarom er nog met geldhaaien onderhandeld wordt en of internationale solidariteit ter plaatse die dag in België meer inhoudt dan dat men op het einde van de protestrit toch weer met massale afdankingen zal worden geconfronteerd.

    Heel veel schrijvers van bij ons de dag van vandaag, lappen de sociale ellende in de wereld aan hun laars.

    Zoniet Arundhati Roy met haar prachtprestatie "Listen to the grashopers". Verbaas en overtuig Uzelf :

    zie http://filosofischverzet2.skynetblogs.be vandaag

    octo  26/09/09 en een dikke proficiat aan de boer Firmin en Paula die vandaag 50 jaar getrouwd zijn en hun buren die hen uitgebreid in de bloemetjes zetten ! NB. Vandaag stond er een boer in de krant die het niet meer zag zitten en voorstelde dat de staat de kleine en middelgrote boeren een loon zouden betalen...de boeren, gaan zij op termijn afhankelijk zijn van de oveheid en niet meer de contractslaven van banken en multinationals te zijn ? Een knap artikel daaarover vindt je deze week in het werknemersblad Solidair...een initiatief van mensen die deze week met de opening van hun nieuwste kliniek waar je als patient tegen terugbetalingstarief op consultatie komt...ook het nieuws niet haalden. Heeft koning Albert deze week nog wat appartementen gekocht en welke hoed had de koningin deze week aan...je zal het ongetwijfeld misschien wel weten. En wat is er vanavond op TV ? De finale van eurong for kids ? Misschien ware het beter van die kinderen onder hen zelf te laten beslissen wie er naar Kiev gaat in plaats van hen aan de afvallingskoers die het leven voor velen onder ons geworden is van jongs af aan te gewennen. Het leven...een echte wegomlegging met duizenden afleidingsmaneuvers.

     

  • Links en Rechts. Achter het uiterlijke.

    100_0538

    octo filoview : de seizoen, koud en warm, net als het innerlijke in alle mensen,

    in de één wat meer van dit en dat dan in de andere

     

    Vanaf heden, behalve uitzonderingen, de meer filosofische bijdragen, kunst...op http://filosofischverzet.skynetblogs.be  , de meer actuele poltico-sociale dingen op http://filosofischverzet2.skynetblogs.be

    Links en Rechts. Achter het uiterlijke.

    Vele verschijnselen hebben twee kanten. Neem nu het links en rechts in de politiek. Dit lijkt niet alleen een simpele tegenstelling in alle mogelijke gradaties tussen diegenen die er warmpjes inzitten en diegenen die het ook in alle mogelijke nuanceverschillen, niet zo breed hebben. Normaal gezien zouden deze laatste in een democratie in de meerderheid zijn. Niet zo in de praktijk. Te velen die van een loon afhankelijk zijn of teveel zelfstandigen, vereenzelvigen zich met politieke partijen die de belangen dienen van het grootkapitaal, in concreto de speculatie gansters op de beurs, diegenen die de melkprijzen en zo bepalen, de wapen-en andere lobbies…om maar enkele actuele voorbeelden te geven.Tel daarbij diegenen op die gestopt zijn met over moeilijker dingen na te denken of in slaap gewiegd door een bepaalde media en zij die men nooit leren denken heeft of willen denken hebben en combineer deze toestand met een volksaard die al eeuwen door kerk en kapitaal, buitenlandse bezetters inbegrepen werd verkracht in feite… en je bekomt alle soorten partijen en mensen van politiek en sociaal conservatisme.  De Nederlanders, al 400 jaar eerder een stukje bevrijd van eng clerikaal catholiek denken, hebben daar een stuk minder last van al neemt hun media een stuk van die rol in behoudsgezinde traditie over.

    Je kan dat conservatisme ook nog van een andere kant bekijken ook…de menselijke kleine kantjes, de karaktervorming doorheen alle mogelijke overgeërfde en zelf gecreëerde ballast. ..langsheen de tocht die, noem ze groei naar echt mens zijn, noemt. Je kent dat wel, het nooit genoeg hebben, het altijd bezig zijn met te hard te werken ,omwille van dan niet met de problemen van de andere kant van het zijn geconfronteerd te worden, zijnde de verhouding  naar de familie,partner en naar de kinderen en naar alle andere soorten relaties daar rond toe. Op zichzelf is er niets mis met een beetje conservatisme in bepaalde etische zaken, in onze cultuur van ‘mijn borsten zij te klein, opereren maar’ en zo meer. Het zijn doorgaans de conservatieven op gebied van de ‘solidariteit’ die de eersten zijn die ‘afgeven’ op,(zich storen aan) mensen, die zich met een vervangingsinkomen al dan niet moeten door het leven slaan en die anderen die (maar) aan een trager tempo kunnen of willen werken, doorgaans ook voor profiteurs al dan niet luie mensen, uitmaken.  Vaak zijn het ook die mensen die bijvoorbeeld eerder dan anderen geneigd zijn om eerst hun portefeuille en dan hun hart te laten spreken bij het nemen van beslissingen. In veel gevallen hebben ze het te hoog in de bol of willen ze om enkele centjes meer keihard blijven doorwerken tot ze 67 jaar zijn, een zaak die  door media en politiek in Nederland, net als de privéverzekering in het gezondheidswezen, al heel gewoon geworden is.  Waarom ze zo zijn ? Om er materiëel beter aan toe te zijn dan anderen ? Om de innerlijke leegte te lijf te gaan ? Naast de vele opdelingen waardoor ‘verdeel en heers’ mogelijk wordt, wil ik er geen bijmaken…maar het is goed om toch even bij dit fenomeen stil te blijven staan.

    Nochtans, een fijn observeerder merkt bij deze groep van op maatschappelijk, niet etisch vlak conservatief ingestelde mensen dat ze ook een andere kant hebben, net als bijna iedereen trouwens, een lievere, een socialere…een mogelijkheid voor hun ,om van hun strak dogmatisch handelen en voelen vooral, weg te evolueren.  Dat kunnen ze niet alleen, daarom hebben ze anderen nodig. Eigenlijk zijn we allen mekaars psycholoog, pastoor, advocaat, politieker, verpleger,klankbord, collega,artiest, schrijver van onze levensscenario’s en ga zo maar door.  We betalen op velerlei manieren voor veel van al die dingen die we mekaar gratis zouden kunnen geven…gewoon omdat niet iedereen er klaar voor is en we tot nader order WILLEN meedraaien in een samenleving  die teveel op ongezonde wedijver is gebaseerd. 

    Dat neem je niet alleen weg door uiterlijke politieke verandering, maar ook door innerlijke verandering. Dat kan beginnen bij die mensen… bij wie het nog moet beginnen… met het tijd nemen voor poëzie bijvoorbeeld. Met meer je eigen leven dan dat van de ‘sterren’ te willen leiden. Met te beseffen dat de zeven kunsten belangrijker zijn dan weer zeven nieuwe winkels te kunnen openen of te veel huur te vragen en alles op te potten…het oppotten van je geld, zowel als je warme innerlijke of je sociaal willen zijn.  De anderen, de meer socialen, lopen vaak met hun kop tegen de muur; want ze regeren de wereld nog niet voldoende. Te veel wetten worden nog gemaakt door hen met alleen stalen zenuwen…die alleen ontspannen als hun gezondheid hen er eindelijk toe dwingt in vele gevallen. De gezondheid van de mensen die meer op hun gemak willen leven wordt ook vaak ondermijnd door het noodgedwongen samenspel met hun tegenspelers…zij hebben te leren van meer ‘onder hun uit’, assertiever te zijn…op te komen voor hun eigen manier van willen leven. Vooruitgang, op alle gebieden,kind van tegenstellingen.  “Life, take it and endure it”, zei iemand me gisteren dat een schrijver dat gezegd had.  Het leven niet kritiekloos uitzitten. Oh ja, mensen die over andere dingen dan geld en macht praten, over hoe ze zich willen VOELEN als ze een dag deze wereld gaan verlaten…ze bestaan nog.  Iets ‘bereikt’ hebben in het leven hangt nog teveel af van HEBBEN, dan van ZIJN.

    Octo 25/09/09

  • Licht op ons Leven, Licht ons leven op.

    IMG_0151
     

    LICHT OP ONS LEVEN
    LICHT ONS LEVEN OP
               

    Er bestaan enorm veel mogelijkheden om te leren begrijpen waarom ons leven ons leven is. De wetenschap kan ons evengoed nauwkeurig uitleggen hoe een cel van bijna niets een mug werd als diezelfde wetenschap ons kan verklaren hoe ook wij langs gedeeltelijk dezelfde wegen straling, atoom en cel enzoverder werden. ‘Werden’ is hierbij een verkeerd gebruikd woord, want we zijn nog altijd onze oorsprong. Ook over de rol van de geschiedenis die grotendeels aan de evolutie van de ekonomie gebonden is, kunnen we in dit negende jaar van de éénentwintigste eeuw enorm veel vernemen.  Mits een op het positieve, het sociale gericht uitgangspunt, kunnen we daar een enorm klare kijk op ontwikkellen. Licht op ons leven dus. ‘Licht ons leven op’, kan ook, maar neemt ons hele gezamenlijke leven met onszelf en anderen in beslag.

    Uit welk godsdienstig of filosofisch of psychologisch werk je ook je inspiratie haalt, de echte waarheden zoals ‘doe een ander niet aan wat je zelf niet graag hebt’, zijn eerst ervaardbaar in je leven zelf.  Veel van wat er in ons leven gebeurt, is een onvermijdelijk gevolg van wie ons voorafgingen; net alsof allen die onmiddellijk aan ons voorafgingen ook nog ergens meedoen in dat dagelijkse theater waar we onze rol in te spelen hebben, of we nu willen of niet. 

    De holbewoner uit de prehistorie heeft nooit een computer gehad. Zonder de holbewoner waren wij er ook niet geweest. In feite heeft de holbewoner ook zijn stukje computer, hij heeft er hard genoeg voor ge-overleefd. Er  zijn nog andere vormen van overleven en doorgeven. Indien de aarde zoals een stervende ster zou ontploffen, dan zouden we weer mineralen en straling worden en dan begon alles weer opnieuw, gemaakt van materiaal en straling die ooit de onze was. “Is er ergens een energie die een met ons vergelijkbaar bewustzijn heeft en die heel de weg van straling, atoom en cel enzoverder niet hoefde af te leggen om aan dat bewustzijn te komen” ? 
    Ik denk van niet. Zoals alle planeten en elektronen rond een kern draaien, zo draait het zijn of niet-zijn gewoon rond het niet aan nul gelijk willen worden Inhoudsloosheid is geen optie voor de materie die we zijn, en wie we nu zijn verdraagt ook al niet teveel druk voordat we doordraaien. Nee, kleiner of gelijk aan nul, gaat niet op.  Als je dreigt van honger om te komen, doe je er alles aan om weer te eten, want anders benader je de nul. Als je je relatie omwille van welke redenen dan ook wil redden, ga je een deel druk wegnemen voordat je beiden ‘ontploft’. 

    De wetten van de natuurkunde werken ook in het psychologische door. Licht ons leven op. En het spirituele dan, hetgeen dat verder dan het biologische leven reikt? Hoe kunnen we daar ons licht laten op schijnen via al wat we kunnen weten en meemaken en voelen?  Dat, waarde lezer, is waar ‘ons leven oplichten’ om draait.  Hoe goed je daar in bent?  Je kan dat veel of weinig, te weinig of teveel zelfs. Hoe bekwaam je daarin kan worden, heeft te maken met de mate waarin je je negatieve emoties overwonnen hebt en hoeveel kennis je bereid bent om op te doen.  Hoe sterk je daarin bent heeft dus ook te maken met de mate van filosofisch, daadwerkelijk verzet dat je tegen bepaalde alles overwoekerende meningen en maatregelen kunt opbrengen of nog kunt opbrengen.  Het heeft ook te maken met de oerreligieuse, niet godsdienstige betekenis van ‘geloof’.  Geloof in het leven en de oneindigheid ervan. Oneindigheid in de wetenschappelijke en menselijke betekenis ervan.

    Ook dieren kunnen na de zoveelste big-bangcyclus wel ergens op een planneet opduiken en met wat ‘geluk‘ kan er uit de oermaterie waar wij ook deel van uit maken weer een soort ‘mensdom’ ontstaan. Het belangrijkste uit heel het gebeuren dat ik hierboven schetste, blijft echter het ‘hoe’ dat we er met z’n allen en individueel dagelijks in slagen van ons leven ‘op te lichten’, hoe dat we in onze woon-en werkrelaties ageren om ons die inzichten bij te brengen die we nodig hebben om te begrijpen wie we zijn, en van welke wegen we komen om die dingen te doen en zeggen, die we doen en zeggen, en zullen doen en zullen zeggen. Iedere nieuwe dag in ons leven is gebasseerd op al diegenen die we ontmoeten en op alle informatie die we hebben opgedaan. Die komt dan bij mekaar en resulteert steeds weer in nieuwe gedachten en woorden en daden.

    Zelfs zonder dat we praten is er op een bepaalde manier wel een soort uitwisseling tussen mensen. Die uitwisseling zal zich al of niet in woorden en daden vertalen, maar wel altijd ergens sporen nalaten die in toekomstige ontwikkellingen toch via gebeurtenissen en woord-gebeurtenissen aan de oppervlakte zullen komen. Zelfs ons innerlijke wensen speelt hierbij een belangrijke rol. Schrijf ik dan de ‘godsdiensten’ af, zal je vragen? Je gaat mij niet horen zeggen dat er geen energie is met een bewustzijn dat geen Einsteinachtige of Darwinachtige evoluties nodig gehad heeft om te ‘zijn’, maar zelfs dan is het belangrijk om aan te voelen of aan te kunnen tonen dat zo’n energie buiten proporties ‘scheppen’ ook ‘richten’ kan.

    En dat ‘richten’ hangt zéker van ons af van ons en ons geloof, wat de cirkel weer rond maakt natuurlijk. Dit soort filosofisch willen begrijpen werd alleen maar mogelijk door kennis op te doen en om te gaan met mensen en hun verhalen die al van zover kwamen en steeds maar doorgaan op pararelle of andere kruisende paden. Echt verstaanbaar worden deze inzichten in je eigen leven en dat van anderen. In het verhaal van de kleinzoon die zich nog steeds afvraagt hoe z’n grootvader was toen hij in het verzet tegen de oorlog in een kluwen van hem omringende tegenstellingen zat.  In het verhaal van al die mensen wiens liefdesleven zich soms aan sommige van die liefdeslevens van vóór hun tijd probeert te ontworstelen. In het verhaal van alle mensen die opkomen tegen kortzichtigheid en onrechtvaardigheid. In het verhaal van zij die alle dorpen en steden bouwden, in het verhaal van hen die zorg dragen voor produktie en vooral zorg om mekaar dragen. 

    Vele verhalen werden al in romans verteld. Het verhalen van het echte zijn heeft echter ook z’n grenzen.
    Het échte zijn. Je ziet en voelt en denkt het overal, dat échte zijn. 
    De eend die in de regen met haar of zijn snavel op een tak in het water zit, is niet die eend die ergens droog zit te broeden. Net als alle bioleven is ze op dit of dat moment altijd het meest aktuele vervolg van een reis die al vóór het ontstaan van de eerste cellen begon. Die cellen stierven af en konden zich niet door deling, door voortplanting vermenigvuldigen. De energie die ze bij leven vormden bleef echter bestaan en begeleidde hen, begeleidde ons tot in het nu en vandaaruit over het einde van ons zonnestelsel heen bij de volgende poging tot het laten ontstaan van leven. 

    Dit uitgangspunt houdt in dat er geen leven mogelijk is zonder het afgestorvene dat als een soort intuïtie funktioneert. Niet alleen de overgang van de straling naar het atoom en de molekulen en sterren en planeten en het biologische leven is op dat soort onzichtbare ‘energetische wijsheid’ gebasseerd. De energie van al wat vóór dit moment van schrijven bestond, blijft bestaan en we zijn ermee verbonden zoals de radio die wel speelt dankzij het feit dat hij in de stroomstekker steekt, maar hetgeen hij laat horen hangt af van van het soort straling dat ‘radiogolven’ noemt. Voor wat de inhoud van wat er uitgezonden wordt betreft zijn het de mensen van de media die verantwoordelijk zijn voor wat ze met de info van de mensen en maatschappij rondom hen doen.  

    Die verantwoordelijkheid werkt trouwens in beide richtingen: als wij als individuen én als kollektief niet tegen oorlog, armoede, vervuiling of honger ageren, zal daar in de media ook weinig om te doen zijn. Het échte zijn werkt dus zowel op een zichtbare, gedeeltelijk zichtbare als onzichtbare manier. Je kan me nu zien zitten schrijven, wat ik schrijf komt langs vele kanalen en ervaringen tot mij, je kan jezelf het zien lezen maar wat het met je doet en wat jij er mee doet, zal niet altijd geheel zichtbaar zijn. Vanwaar komt die briliante kreativiteit van onze geest? 

    Stel: je wil aardbeien planten en scheuten gaan kopen; maar terwijl je de voederplank voor de vogels met de recentste broodkruimels verrijkt, overvalt je het idee om er ook een overgebleven aardbei op te leggen. Op een dag kom je dan wel ergens wilde aardbeien in het bos achter je chalet tegen denk je dan met binnenpret. De gedachte komt zomaar ineens, je hebt er niet eens een vogel moeten voor zien poep lossen vanop een tak. Zo zit de ganse dag vol met van dat soort influisteringen die je niet met iedereen kan delen, of  die toch zo moeilijk navertelbaar zijn; men zou je dan op z’n minst raar bekijken. 

    Een ander voorbeeld van één van de manieren waarop ‘het échte zijn’ werkt is het meest wezenlijke aan ons: ons levensverhaal en hoe dat met andere levensverhalen verbonden is. Een deel van de mensen die eigenlijk vrij ongelukkig zijn, heeft dat niet zozeer te wijten aan sommige negatieve emoties waar ze teveel blijven in vastzitten, maar vooral aan het feit dat ze vinden ergens ‘mislukt’ te zijn in het leven. Je kent dat wel, die hardnekkige gedachten die iedereen wel eens heeft, zo van “had ik dat toch maar gedaan toen of dat niet gezegd, of dat zo niet geschreven…”. 

    Eigenlijk is dat voor een stuk verspilde tijd en ook weer niet omdat iets niet eerder een andere, meer positieve wending kan nemen dan dat wijzelf en de tijd er rijp voor zijn; er ondertussen ons hoofd mee breken heeft als funktie van dat leren te beseffen. Je kunt zoveel van het leven houden en er zoveel mogelijk willen over weten dat je daardoor met een berg aan uitdagingen zult komen te zitten.  Zo plots als paddestoelen in de herfst zullen die uitdagingen onder tal van giftige en niet-giftige soorten op je weg komen onder de vorm van gedachten, personen, projekten. Als bloemen in de lente zal het leven je tegemoetkomen, je zal de passie van de zomer ontdekken, zowel als de nattigheid of de koude hun échtheid ervaren, familie van al wat je binnenin voelen kan.


    Onder categorie 'filosfie'  de rest van het filosofisch verhaal

    http://filosofischverzet.skynetblogs.be 

    http://dichterbijdeziel.skynetblogs.be

  • Bewustzijnsevolutie in 25 zinnen !

    Niets is 'echter 'dan het beleven van het leven zelf, hoe echt kunst ook is.

    We zitten met ons allen in een echte roman die al eeuwig bezig is.

    Personages wekken andere personages tot leven en verdwijnen weer.

    Sinds duizenden jaren proberen we al dat bezig zijn in tekens om te zetten.

    Hoe meer je er van snapt, hoe moeilijker het in woorden om te zetten is.

    IMG_0348

    Het goede dat een mens doet leeft tijdens en na z’n leven door.

    Het kwade ook. 

    Positief en negatief vullen mekaar aan in interakties.

    De zin ervan, een allesomvattend , machtig iets.

    Je kan pas observeren en reageren vanuit een evenwicht.

    Wetenschappen kunnen ons een logische uitleg over het leven geven.

    Een getraind observeerder ervaart meer dan alleen de logika der dingen. 

    Objektieve wetenschappen hebben alleen oog voor hun vak.

    Filosofie, psychologie en geschiedenis moeten de overige logika éénmaken.

    Einstein bundelde wat al was bereikt en onthulde een nieuw uitgangspunt.

    Tijd, ruimte en materie werden relatiever dan we dachten.

    Godsdiensten probeerden het met ons te doen geloven in goden.

    De zelfkennis en de waarheid omtrent het geheel waren nog veraf.

    Marxisten probeerden de wetmatigheden van de geschiedenis te vatten.

    Door kerken en machthebbers bestreden, onthulden zij een heel stuk 'zin'.

    De subjektieve faktoren hadden ook zij niet onder kontrole.

    Freudianen toonden voor een stuk de rol van soorten van bewustzijn aan.

    Toch konden zij geen allesomvattende zin zien in dit leven van ons.

    Wij allen zouden veel meer 'zinzoekers' kunnen zijn.

    Een zin die het leven en de dood overschrijdt.

    We zitten echter teveel gevangen in allerlei soorten gewoonten en 'pijn'.

    OCTO

     

  • 120 Brusselse krakers bijna dakloos ?

    bron youtube : beelden van 'kraken gaat door' Gent. Door een begeleid optreden van de overheid en een wet op het mogen gebruiken van leegstaand eigendom na een bepaalde termijn, kan onnodig geweld vermeden worden

    120 krakers, waaronder 54 kinderen, dreigen vanaf morgen dakloos te worden omdat ze hun kraakpand moeten ontruimd hebben. In heel Brussel zijn er nog meerderen die duizenden vierkante meters jarenlang verwaarloosde ruimten bezetten omdat projectontwikkelaars er toch niets mee doen en de gebouwen er verwaarloosd en leeg bijstaan en ze wegens de werkloosheid en dure huurprijzen uit de maatschappijboot gevallen zijn.

    Ondanks de onderhandelingen met de autoriteiten en heel vage beloften over herhuisvestiging voor sommigen, zal de politie van St Gillis Brussel hen uit de panden op de place Morichar zetten. De vaak anonieme administrateurs van imobiliënmaatschappijen gaan waarschijnlijk op de rug van de Belgische staat hun slag kunnen slaan. Het bezettingscomitee van de place Morichar eist een oplossing voor wanneer de groep bezetters de rangen van daklozen zal vervoegen en doen een opmerkelijke oproep tot solidariteit van wege allen die in hun bestaansmiddelen bedreigd worden : opel-werknemers, personeel van bedrijven die afdanken, boeren...enz. Ze vinden het niet kunnen dat er zo weinig middelen in  sociale huisvestiging geïnvesteerd worden en de banken bijvoorbeeld maar hoeven te klagen om miljarden binnen te rijven. Indien U opvangmogelijkheden hebt, kan U via volgend link terrecht voor de contacttelefoonnummers :

    http://www.facebook.com/event.php?eid=136168018196

     

  • Knettergekke decadentieverschijnselen

    deze blog vervolgt op

    http://filosofischverzet2.skynetblogs.be  

    (naast categorie 'filosofie', FV2 nu onder 'actualiteit')

    100_1717

    Melk wordt bij duizenden liters weggekapt. 

    De overheid weigert zijn scheidsrechtersrol. 

    Om de grote groepen, de banken te beschermen. 

    Om nog meer boeren klein te krijgen. 

    Schaalvergroting boven alles. 

    Nog liever door het neoliberale Europa wetten laten stemmen om nog meer melk op de markt te brengen  om de prijzen nog maar wat laten te zakken. 

    Nooit wordt de vraag gesteld hoeveel melk er op wereldvlak nodig is. 

    Het belang van filosofie in plaats van blinde godsdienst. 

    Naties, waar de evolutieleer door rechtse krachten in vraag gesteld wordt, sociale zekerheid des duivels.

    Naties waar persoonlijke partnerkeuzen strafbaar zijn. 

    Naties waar de elite uit wanhoop de holocaust ontkend. 

    Naties met angst voor wat er bij de jeugd ontkiemt. 

    Rijke naties waar men voorstelt van het dragen van hoofddoeken te belasten.

    Rijke naties waar de ouderen handelswaar worden, waar het opkopen van homes en begrafenisondernemers big bussines wordt, net als de banken gesteund door de overheid, niet nauwe voorwaarden incluis. Want meer is er aan de bedden van categorie AenB te verdienen, minder aan die van C en D , da's voor 't ocmw .

    Jong verzekerden in 't autoverkeer die een maandloon aan verzekeringen betalen en geschrapt worden als ze dan al eens meer pech hebben. Oudere chauffeurs, zelfde lot indien de winsten even dreigen te zakken.

    Op elke wereldtop wordt er geheuld over vrede en bestrijding van de armoede , terwijl de wapenproduktie en wapenverkoop , de verspilling en de bescherming van markten voortduurt.

    Knettergekke beelden op TV, superkoks en schrijnende honger. De wereld braakt zijn nood aan genezing uit. 

    Ontslagen bij de vleet, en toch nog werk genoeg aan deze wereld.

    Toch nog veel hoop er tussen door :

    in Canada heeft men werkvolk te kort

    in China produceert men goedkope zonnepanelen 

    in tal van landen krijgen nieuwe technieken een kans 

    in tal van gemeenten en op 't net vinden mensen ...mekaar om mekaar, niet om 't grote geld

    octo 19/09/09

     

    Gastauteur :

    zeer aan te bevelen link

    http://www.coquelicot.com.py/coquelicot/ 

    lees ook het artikel :

    http://www.nederlands.nl/nedermap/beschouwingen/beschouwing/118698.html?zoekresultaat=ja 

     Bedankt

    100_1692 (2)

                                                                                                    

     

     

     

  • link naar vervolg van deze blog

    1ste filosofisch verzet blog vervolgt   :

    http://filosofischverzet2.skynetblogs.be

    Lijst 500 artikels rechts. Categorieën onder de platvormtekst. De 150 soms internationaal vertakte linken eronder.

    100_0511

    100_0012

    100_0946

    100_1005

    100_0975

    100_1425

    100_1087

     

     100_1323

    IMG_0132

     

    100_1202

    100_0957

    Burgers, verzetslieden van hun velden weggehaald om in kampen te sterven of uitzonderlijk als halve geraamten weder te keren... . Meer dan zestig jaar later zijn er nog talloze, zo niet meer dorpen zoals in Columbië waar mensen gewoon willen boeren en geen mijnen of marmergroeven willen en waar ze worden geïntimideerd door het leger, de paramilitairen, drugskartels, enz... .  De dag dat ik dit schrijf, die ochtend op het nieuws : een meisje van 7 jaar had in Afghanistan een hartstilstand gewoon door het lawaai van de inslag van een granaat en de schok van een 'zelfmoordbom' buiten.  Eén minuut stilte vragen is niet genoeg meer.100_0334

     

    100_0609

    heel oude 'tekst'-'test'

    100_0604

    IMGA0025

    IMG_0283

     S5000036

    STILL0005

    kos2008 013

    S5000016

    Nog op zoek naar andere dingen des levens ?

    http://dichterbijdeziel.skynetblogs.be/ 

    LachenWinter,lente,zomer,herfst...soms verder van de zon, soms korterbij, de ene keer ijs in alle diktematen op de vijver, of sneeuw in lussen bijeengewaaid...of in de lente allerlei meeldraden, zaden netjes in een cirkel bij mekaargedreven, terwijl de wolken en bomen en overvliegende vogels zich spiegelen op bepaalde momenten van de dag...om dan weer plaats te maken voor het wier en de concerten van kikkers of het drijven van de dode bladeren in alle kleuren.

    100_0549

    100_1204

     

    100_0888

    100_1443

    Afbeelding 095

    DSCN0561

    DSCN0791

    100_0703

     

    100_0926

     

     

     

     

     

     

    100_1089

    100_1628

    100_1430

  • De ziel van het sociale

    100_1627

    filoview : voor de toevallige passant staat altijd een pen en papier of een hoekje met krijt en een bord klaar om temidden van de ziel van de natuur en andere materie ook over de ziel van het persoonlijke te schrijven

    De ziel van het sociale

    Titel had ook kunnen zijn ‘ de ziel van het socialisme’, maar dat is al een zo vaak verkracht woord dat de trauma’s de dag van vandaag nog voor veel verdeeldheid zorgen. Nochtans in het licht van de voorbije, huidige en toekomstige wereldproblemen heeft het de meer objectieve benadering van samenlevingen die het wil neerzetten nog bestaansredenen te over.  De asociale aspecten van de absolute vrije markteconomie neutraliseren kan je alleen maar als je een samenlevingsstructuur ontwerpt die de rol van een neutrale overheid opwaardeert. Alleen sociaal overleg binnen de krijtlijnen van een zielloze graaicultuur, die de gezamenlijke ontwikkeling van de wereld in de weg staat, resulteert in steeds grotere groepen die uit de boot vallen. Traditionele groen en sociaal-democraten durven het grootkapitaal geen regels opleggen, de linkerzijde daarvan surft mee op de golven van het traditionele sociaal overleg of volksopstanden, zonder met alternatieve directieven durven te komen, behalve dan wanneer ze eigen groepspraktijken geneeskunde opzetten of nationalisaties van bepaalde sectoren eisen en andere initiatieven meer.  Ik weet het, de basis moet er rijp voor zijn en uit het stembusgedrag van na de eerste verkiezingen na de periode van 2008, die een grotere stroomversnelling in de geschiedenis had kunnen zijn, gebeurt dit maar in een beperkt aantal landen zoals Duitsland en voorlopig in mindere mate in Frankrijk en GB en andere. Is het wachten op een volgende meltdown van de banken of zijn de staatskassen in een volgende ronde van de neerwaartse spiraal van het neoliberalisme aan de beurt voordat men tot het besluit zal moeten komen dat men verplicht zal zijn om geld gewoon op een administratieve manier en niet op een speculatieve manier gaan te gebruiken ? Zelfs de politieke partijen links van het centrum en het centrum en gematigd rechts zullen op een dag misschien geen andere keuze meer hebben, willen ze vermijden dat de reactie op de door de uitspattingen veroorzaakte chaos hen in de politieke afgrond meesleurt.

    Het valt niet mee om in ’t Westen voor de werkmens op te komen, want zijn collectief bewustzijn wordt door persoonlijke en –werkomstandigheden en het grootste deel van de media, zo vernauwd gehouden dat de emotionele navelstaarderij en de opgefokte consumptiedrang die er een gevolg van zijn, bij te velen alles wat met kritische zin en innerlijke en sociale verdieping te maken heeft, in de weg staat. Zelfs de uitdrukking ‘voor de werkmens opkomen’ komt bij velen als oubollig over, zelfs in een periode dat men de pensioenleeftijd wil optrekken om maar een voorbeeld te noemen. De overheersing van de marktheerschappij als ideologie, heeft grote groepen in de samenleving tegen mekaar opgezet door de trouwste volgelingen ervan rijkelijk te belonen en de overigen in allerlei rare statuten van mekaar gescheiden te houden, zodat er op de duur weinig ruimte voor klassenbewustzijn overblijft. Hoe welvarend en welzijnd zijn wij, hoe verburgerlijkt, hoe anoniem ?   Je bent werkloos en je hebt tijd om je af te vragen waarom…doe er dan iets mee en zoek informatie.  Je werkt al hard en het moet alle maanden harder. Je hoeft het niet te pikken, zelfs al kom je tot collectief verzet dat met meer geld maar niet met meer tijd wordt beloond. Je relaties zijn ook al niet gebaat met dergelijke omstandigheden.           octo